کارکردهای وزارت صحت‌عامه در هفته گذشته

rasooli_admin
پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۱۲:۵۱
moph

شنبه :

1-         تیم نظارت از قوانین صحی ریاست صحت‌عامه ولایت هلمند از شماری مراکز صحی خصوصی، کلینیک های عمومی، دواخانه ها و کلینیک های دندان نظارت نمودند.

در نتیجه این نظارت، 23 باب دواخانه، 18 باب کلینیک عمومی، 7 مرکز صحی خصوصی و 19 باب کلینیک دندان به دلیل نقض قوانین صحی مسدود گردیدند.

یک شنبه :

1 - مولوی محمد اسحاق صاحبزاده معین مالی واداری وزارت صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با آقای الشیخ بن زاید بن سلطان آل نایان تاجر بین المللی در دفتر کارش دیدار کرد.

در این دیدار دوطرف در مورد سهم و همکاری این نهاد در بخش صحت، وضعیت فعلی شفاخانه ها و بازسازی شفاخانه جمهوریت بحث و تبادل نظر نمودند.

2-         محترم داکتر قلندر عباد وزیر صحت‌عامه با روسای شفاخانه های تخصصی و ثالثی دیدار کرد.

در این دیدار روی بهبود خدمات صحی در شفاخانه های تخصصی و ثالثی، انتصاب کارمندان مسلکی، افزایش معاشات کارمندان صحی و دیگر موضوعات بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

همچنان محترم وزیر صحت عامه مشکلات روسای شفاخانه ها را شنیده و به حل کامل آن اطمینان داد.

محترم وزیر صحت‌عامه ماه مبارک رمضان را بهترین ماه نزد الله متعال و سر شار از فضیلت‌های ویژه دانسته و به رییسان شفاخانه ها هدایت داد تا همه کارکنان صحی، بهترین خدمات صحی را به طور 24 ساعته به  مردم  ارائه نمایند.

دوشنبه:

1-         سنگ تهداب یک باب مرکز صحی در ولسوالی میوند ولایت کندهار گذاشته شد.

این مرکز صحی در آینده نزدیک ساخته می شود و دارای 6 اتاق  خواهد بود که در آن اطفال مبتلا به سوء تغذیه تداوی  می شوند.

2-         تیم ویژه اداره ملی اعتباردهی وزارت صحت‌عامه در هفته گذشته به منظور رتبه بندی شفاخانه ها از 11 شفاخانه خصوصی در زون شرق بازدید نموده و بر اساس چک لیست ویژه وزارت صحت عامه برای مسوولان این شفاخانه ها به منظور ارایه خدمات صحی با کیفیت هدایات لازم داده اند.

سه شنبه:

1-         وزارت صحت‌عامه 121 قلم دوا و تجهیزات مختلف طبی را با هزینه 3.2 میلیون افغانی به شفاخانه ولایتی ولایت کنر داده است.

 

2-         ریاست صحت عامه ولایت ننگرهار یک بانک خون را در شفاخانه ولسوالی روداتو افتتاح کرده است.

ریاست صحت عامه ننگرهار به منظور فعال سازی بانک مذکور، برای رفع مشکلات صحی بیمارانی که نیاز فوری به خون دارند، یک یخچال مجهز و سایر ملزومات طبی لازم را نیز در اختیار مسوولان این شفاخانه قرار داده است.

چهارشنبه:

1 - نشست کمیته ملی انکشاف وپالیسی صحت وزارت صحت‌عامه با اشتراک داکترعبدالعظیم احمدزی متخصص پلان وگزارش دهی ریاست پلان، مسوولان تخنیکی وزارت صحت‌عامه و نماینده گان سازمان جهانی صحت، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و اداره یونیسف راه اندازی شد.

در این نشست اشتراک کننده گان پلان قبلی پروسه انکشاف وپالیسی سکتور صحت را مرور نموده نظریات و پیشنهادات خود را به خاطر بهبود، اجرا و نهایی سازی آن ارایه نمودند.

پنج شنبه :

1-         تیم نظارت از قوانین صحی ریاست صحت‌عامه ولایت بلخ از برخی شفاخانه ها و دواخانه های خصوصی در ولسوالی چهاربولک این ولایت نظارت نمودند که در نتیجه برخی از شفاخانه های که مجوز قانونی نداشتند، مسدود گردیدند.

علاوه بر آن، یک مقدار دواهای بی‌کیفیت و تاریخ گذشته نیز از یک تعداد دواخانه ها جمع آوری و ازبین برده شد.