کارکردهای وزارت صحت‌عامه درهفته گذشته!

rasooli_admin
پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۲ - ۱۴:۳۷

شنبه

 

1-         آقای حدیدالله ذاکری، رئیس اداره هماهنگی کمک‌ها و تقویت سیستم صحی وزارت صحت‌عامه، در هماهنگی بخش صندوق جهانی، با آقای آنکجان باوو مسوول صندوق جهانی مقیم در ژینوا و مقامات آژانس برنامه انکشافی سازمان ملل متحد خانم آیولندا و خانم دینا در یک نشست آنلاین روی هماهنگی بهتر کمک ها، مصرف بودجه، صرفه جویی و تقویت سیستم صحی کشور صحبت نمودند.

 

2-         تیم نظارت از قوانین صحی ریاست صحت‌عامه ولایت بلخ از برخی شفاخانه‌ها و دواخانه های خصوصی در ولسوالی چهاربولک نظارت نمودند که در نتیجه برخی از شفاخانه هایی که اسناد قانونی نداشتند، مسدود گردیدند.

علاوه بر آن یک مقدار دواهای بی کیفیت و تاریخ گذشته نیز از یک تعداد دواخانه ها جمع آوری و ازبین برده شد.

 

3-         نشست کمیته ملی انکشاف وپالیسی صحت وزارت صحت‌عامه با اشتراک داکترعبدالعظیم احمدزی متخصص پلان وگزارش دهی ریاست پلان، مسوولان تخنیکی وزارت صحت‌عامه و نماینده گان سازمان جهانی صحت، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و اداره یونیسف راه اندازی شد.

 

یک شنبه

 

1-         تیم ویژه اداره ملی اعتبار دهی وزارت صحت‌عامه به منظور درجه بندی شفاخانه ها در دو هفته گذشته از 16 باب شفاخانه خصوصی معالجوی در ولایات زون شرقی، ننگرهار، لغمان و کنر بازدید نمودند و به مسوولان آن هدایات لازم سپردند تا به خاطرعرضه خدمات صحی بهتر برای نیازمندان تلاش بیشتر نمایند.

 

2-         تیم ویژه اداره ملی اعتبار دهی  در یک هفته گذشته به منظور درجه بندی شفاخانه ها از 9 شفاخانه خصوصی در ولایت غزنی بازدید نمودند که در نتیجه مطابق چک لیست خاص، وزارت صحت‌عامه توصیه های لازم برای ارائه خدمات صحی بهتر برای مسوولان آنان داده شد.

3-         تیم بررسی از تطبیق قوانین صحی ریاست صحت‌عامه ولایت هلمند در شهر لشکر گاه از یک تعداد از دواخانه ها در مرکز این شهر نظارت نمودند که در نتیجه 4 باب دواخانه به خاطر سرکشی از قوانین مسدود گردیدند.

دوشنبه

 

1-         محترم داکتر قلندر عباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با الحاج شیخ عبدالباقی حقانی رئیس اداره ملی کمیته امتحانات در دفتر کارش دیدار کرد.

در این دیدار دوطرف در مورد هماهنگی بیشتر، بست های خالی وزارت صحت‌عامه در تشکیل سال 1403، و شفافیت در پروسه امتحانات بحث و تبادل نظر نمودند.

 

2-         نشست هماهنگی ریاست انستیتوت های خصوصی علوم صحی وزارت صحت‌عامه با مسوولان ریاست صحت‌عامه ننگرهار به خاطر اخذ امتحان کانکور از محصلین انستیتوت های خصوصی علوم صحی در این ولایت راه اندازی شد.

در این نشست روی شفافیت امتحانات، جذب محصلان جدید و بسیاری از موضوعات دیگر بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

سه شنبه

 

1-         تیم بررسی از تطبیق قوانین صحی ریاست صحت‌عامه ولایت خوست در ولسوالی صبریو این ولایت از یک تعداد کلینیک های خصوصی صحی، لابراتوارها، و معاینه خانه ها بررسی نمودند که در نتیجه یک تعداد از کلینیک های صحی به خاطر نداشتن جواز قانونی مسدود گردیدند.

 

2-         یک دوره آموزشی پنج روزه IMNCI برای 21 تن از کارمندان صحی در ولایت کنر آغاز شد.

 

 

3-         ریاست صحت محیطی وزارت صحت‌عامه کمپاین ملی جمع آوری مواد غذایی تاریخ گذشته و بی کیفیت را آغاز نموده  و این کمپاین همچنان ادامه دارد.

 

4-         ملا محب الله بهاری رئیس صحت‌عامه ولایت سمنگان با آقای وهیب الایانی(Waheeb Al_Eeyani)   رئیس عمومی زون شمال دفتر پروژه های انکشافی UNDP با تیم همراه اش  در دفتر کارش دیدار نمود.

در این دیدار دوطرف در مورد نصب سیستم برق سولری در مراکز صحی به خصوص شفاخانه ولایتی سمنگان صحبت نمودند که این موضوع مورد استقبال گرم رئیس صحت‌عامه این ولایت قرار گرفت.

 

چهار شنبه

 

1-         محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با رییسان صحت‌عامه ولایات از طریق ویدیو کنفرانس صحبت نمود.

در این دیدار طرفین روی تقویت نظام صحی در روستاها، ارائه خدمات صحی معیاری در شفاخانه ها و رسیدگی به مشکلات صحی ولایات شان بحث و تبادل نظر نمودند.

 

2-         محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با قاری زین العابدین والی ولایت نورستان در در دفتر کارش دیدار نمود.

در این دیدار دوطرف روی عرضه خدمات صحی به باشنده گان در این ولایت، رسیده گی به وضعیت صحی مردم در ساحات دور دست و حل چالش های صحی در این ولایت بحث وتبادل نظر نمودند.

 

3-         محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با قاری گل حیدر شفق والی ولایت جوزجان در دفتر کارش  دیدار نمود.

در این دیدار دوطرف روی بهبود و تقویت سیستم صحی، رسیدگی به وضعیت صحی نیازمندان در این ولایت و موضوعات مهم دیگر بحث و تبادل نظر نمودند.

 

پنج شنبه

 

1-         محترم داکتر قلندرعباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با آقای ليونارد زیلو مسوول کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهنده گان در دفتر کارش دیدار نمود.

در این دیدار دوطرف روی ایجاد مراکز صحی جدید به خاطرعودت کننده گان در کشور بحث و تبادل نظر نمودند.

 

2-         رهبری وزارت صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان با آغاز سال جدید 1403 به خاطر سرسبزی، پاک بودن محیط زیست و جلوگیری از امراض بیشتر کمپاینی را با شعار " یک کارمند صحی یک نهال" راه اندازی نمود.

در این مراسم محترم داکتر قلندر عباد وزیر صحت‌عامه امارت اسلامی افغانستان، مولوی حبیب الله آخند زاده حامد معین عرضه خدمات صحی و شماری دیگر از نماینده گان وزارت صحت‌عامه اشتراک داشتند که با غرس یک نهال در محوطه وزارت صحت‌عامه این کمپاین را افتتاح نمودند.